Jak wygląda prawidłowe zarządzanie gospodarką magazynową?

Prowadzenie sprzedaży wymaga nieustannej czujności, znajomości zwyczajów konsumenckich i dobrej organizacji, bez której obsługa klienta prędzej czy później zakończy się katastrofą. Właściwe zarządzanie gospodarką magazynową – http://positiveretail.pl/modul/shop_manager/ – oraz zorganizowanie procesów dystrybucji i obsługi klienta jest kluczowe dla prowadzenia udanego biznesu. Z tego też powodu warto skupić się na tej kwestii i korzystać z narzędzi, które mogą nam ułatwić to zadanie.

Trzymanie ręki na pulsie

Duże lub rozrastające się jeszcze niewielkie przedsiębiorstwo musi przykładać wielką wagę do kontrolowania swoich postępów i prowadzenia analiz pozwalających na ewaluację. Świadomość tego, co dzieje się „na dole”, czyli w magazynie czy sklepach stacjonarnych, i posiadanie danych wypisanych czarno na białym nie pozwoli na przeoczenie niepokojących sygnałów i umożliwi jak najszybsze wyeliminowanie wszelkich błędów. Na tym poziomie zarządzanie gospodarką magazynową jest kluczowe i pomaga w sporządzeniu raportów.

Pierwszym raportem, o który warto zadbać, jest regularnie robiony raport ilościowo – wartościowy. Daje on właścicielowi i pracownikom wyższego szczebla informacje o stanie początkowym i stanie końcowym w wybranym okresie. Pozwala też na analizę przychodów i rozchodów. Przydatne będzie również rejestrowanie zakupów i sprzedaży oraz informacja o wszystkich towarach znajdujących się w magazynie. System, którego się używa powinien oczywiście opracowywać te raporty dla całości zasobów firmy, a więc łączyć informacje ze wszystkich magazynów. Dużym udogodnieniem będzie też możliwość dokonywania przesunięć magazynowych między magazynem centralnym, mniejszymi magazynami i samymi sklepami.

Zarządzanie gospodarką magazynową a zadowolenie klienta

Żaden szanujący się przedsiębiorca nie może dopuścić do tego, żeby klient zamawiający coś w sklepie internetowym natknął się na informację o braku często kupowanego produktu. Nie może także zdarzyć się sytuacja, w której zamówiony przez klienta produkt jest niewysyłany przez kilka dni z powodu zamętu w magazynie. Łatwo wyobrazić sobie, jakie konsekwencje może mieć wspomniana sytuacja. Zniechęcenie klienta to jedno, negatywna opinia na stronie internetowej, która podważa wiarygodność firmy to drugie. Jednak poza utraconymi klientami przedsiębiorstwo traci też czas i energię pracowników, co rodzi ryzyko dalszych opóźnień i kolejnych problemów. Po nieudanym zamówieniu konieczne jest zaaranżowanie przeprosin, które mogą naprawić wizerunkowe szkody. To wiąże się z delegacją pracownika oraz wynagrodzeniem klientowi nieprzyjemności poprzez udzielenie mu rabatu lub podarowanie karty podarunkowej. Będzie również trzeba zwrócić zapłaconą już przez Internet kwotę. I właśnie dlatego zarządzanie gospodarką magazynową jest tak istotne. Odpowiednia organizacja magazynu i korzystanie z systemu łączącego sprzedaż internetową z zarządzaniem magazynem pozwoli na uniknięcie takich sytuacji w przyszłości.

Grunt to komunikacja

Nieprawidłowe zarządzanie gospodarką magazynową można uznać za największą porażkę biznesu zajmującego się jakąkolwiek sprzedażą. Porządek w magazynie jest jednak tylko jedną ze składowych owocnego prowadzenia biznesu. Obok niego drugim istotnym elementem będzie integracja systemów i automatyczne przekazywanie informacji na każdym poziomie składania zamówień. Niezbędny do prawidłowego zintegrowania wszystkich tych procesów jest odpowiedni system. Jednym z takich programów jest POSitive Retail, w szczególności moduł Shop Manager. W kompleksowy sposób zajmuje się on siecią sklepów i magazynów. Łączy w sobie rozwiązania dla sprzedawców, kierowników sklepów internetowych i szefów dystrybucji. Co najważniejsze, Shop Manager jest gwarancją na to, że klient nigdy nie będzie narzekał na niską jakość obsługi.
Zintegrowanie wszystkich koniecznych elementów nie pozwoli na to, żeby zamówiony został produkt, którego nie ma w magazynie lub na powielone zamówienia. Innymi słowy odpowiedni program daje możliwość kontroli nad każdym etapem sprzedaży i pozwala uniknąć wielu błędów, których można się spodziewać przy prowadzeniu biznesu sprzedażowego w bardziej tradycyjny sposób.